Promotie: hoe maak je leren persoonlijker en leuker?

Hoe kunnen we leren beter laten aansluiten op wat studenten nodig hebben? Met learning analytics (gegevens verzamelen over leren) kun je onderwijs aanpassen aan wat een student nodig heeft. “Elke student is anders, met een eigen leerstijl en behoefte”, zegt Schmitz. Hij legt uit dat veel traditionele manieren van lesgeven niet meer goed werken voor iedereen. In zijn onderzoek laat hij zien hoe je met data lessen al tijdens het geven kunt aanpassen, zodat ze beter passen bij de groep.
Schmitz ontwikkelde FOLA2: een ontwerptool op lesniveau waarmee docenten en studenten samen kunnen kijken hoe het leren gaat. Hiermee kunnen docenten meteen aanpassingen maken in de les, en studenten zien hoe zij het beter kunnen doen. Dit zorgt ervoor dat lessen effectiever worden, en dat studenten meer plezier hebben in leren. Het resultaat? Blijere studenten en betere resultaten.
Er zijn nog wel uitdagingen. Het maken van zo’n systeem is ingewikkeld. Er is samenwerking nodig tussen mensen die verstand hebben van lesgeven, technologie en data. Ook is het belangrijk dat studenten de controle houden over hun eigen gegevens. Docenten moeten zorgvuldig omgaan met de informatie die zij krijgen.
Met zijn onderzoek geeft Schmitz ideeën om het onderwijs in de toekomst beter te maken. Niet alleen voor hogescholen en universiteiten, maar ook voor andere scholen en opleidingen. Schmitz: “Het is belangrijk dat onderwijs aansluit bij hoe studenten graag leren. Data kan daarbij helpen, zolang we niet vergeten dat mensen altijd centraal staan.”
