Organisatie en governance

Zuyd is een kennisinstelling met vestigingen in Heerlen, Maastricht en Sittard. Zuyd bestaat uit zo’n 50 opleidingen, 30 academies en 8 diensten. 1 of meer opleidingen vormen een academie samen met onderzoeksgroepen, onze lectoraten. Al die opleidingen, onderzoekers en het college van bestuur krijgen steun van de diensten waar nodig. In verschillende reglementen zie je hoe we dit samen zo goed mogelijk doen.
College van bestuur
De 3 leden van ons college van bestuur staan voor een krachtig bestuur en houden efficiënt toezicht. Samen met een transparante verantwoording zijn dit de uitgangspunten van ons bestuursbeleid.
Raad van toezicht
Onze raad van toezicht houdt toezicht op het beleid van het college van bestuur en kijkt naar de algemene gang van zaken. De leden van de raad gebruiken hiervoor een toetsingskader.
In onze raad van toezicht zitten:
- prof. dr. Marja van Dieijen-Visser (voorzitter)
- drs. Hans Dijkman
- drs. Theo Bovens
- drs. Beatrice Boots
- drs. Hans Vossen
Onze raad van toezicht heeft 3 commissies.
- Commissie Remuneratie, Selectie en Governance
- Auditcommissie
- Commissie Onderwijs en Onderzoek
Meer gegevens over de Raad van Toezicht en de reglementen van de raad vind je onderaan de pagina.
Verslagen ontwikkelgesprekken visitatie
De kwaliteit van onze bestaande en nieuwe opleiding beoordeelt de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO). Dit zijn de verslagen van hun visitatiebezoeken.
Rechtsbescherming
Goed bestuur betekent ook dat we de rechten van studenten en medewerkers beschermen. Studenten kunnen klachten indienen via het digitale loket rechtsbescherming. Afhankelijk van de klacht helpt een vertrouwenspersoon, de ombudsman of het college voor bezwaar en beroep. Ook medewerkers, studenten en klanten kunnen terecht bij een onafhankelijke klachtencommissie. In de integriteitscode staat welk gedrag we verwachten, en misstanden kun je melden via de klokkenluidersregeling. Openheid vinden we hierbij belangrijk.
Medezeggenschap
Medezeggenschap van studenten en medewerkers is belangrijk. Daarom denken onze centrale medezeggenschapsraad, de dienstenraad en de academieraden mee over het beleid van Zuyd. Zij adviseren, overleggen en stemmen over strategische en beleidsmatige besluiten binnen Zuyd.
Downloads
- Huisregels Zuyd (met log-in)
- Veiligheidsreglement Zuyd (met log-in)
- Studentenstatuut (met log-in)
- Integriteitscode
- Toetsingskader Raad van Toezicht
- Reglement Commissie Remuneratie en Governance
- Reglement Auditcommissie
- Reglement Commissie Onderwijs en Onderzoek
- Regeling vertrouwenspersoon ongewenst gedrag
- Klokkenluidersregeling