
In het kort
Genoeg parkeerplekken, lekkere lunch en planten bij de receptie: jij regelt het! Samen met collega’s zorg jij voor een fijne omgeving in bijvoorbeeld een bedrijf, ziekenhuis, eventbureau, voetbalstadion of vakantie- of pretpark. Met de opleiding Facility Management Associate degree haal jij in 2 jaar je hbo-niveau 5 diploma.
Facility Management is een breed vakgebied, dus je moet eigenlijk overal iets van weten. Daarom krijg je bij Facility Management (Ad) les over ruimtegebruik, catering, schoonmaak, beveiliging, maar ook service- en accommodatiemanagement.
Je krijgt straks in je baan met veel collega's te maken. Daarom leren we je goed samenwerken, leidinggeven, kritisch denken en feedback geven en krijgen. Ook heb je een portie doorzettingsvermogen nodig. Tijdens trainingen en groepswerk gaan we met deze skills aan de slag.
Bezoek de open dag
Stel al je vragen, proef de sfeer en ervaar hoe het is om hier te studeren. Weet je al wat je wilt of twijfel je nog? Ontdek tijdens de open dag wat écht bij je past.
Kom jij proefstuderen?
Ervaar een opleiding van binnenuit. Tijdens het proefstuderen volg je een programma met andere studiekiezers.
Download de opleidingsbrochure
Alles over de inhoud van de opleiding, toelating, stages en toekomstmogelijkheden overzichtelijk in één document.
Waarom Facility Management (Ad) studeren bij Zuyd?
-
Veel afwisseling
Je werkt aan events, catering, schoonmaak en veiligheid. Geen dag is hetzelfde! -
Direct praktisch aan de slag
Je leert alles wat je in het echt nodig hebt voor een baan. -
Kleine groepen
Docenten kennen je en helpen je persoonlijk. -
Teamwork
Samen met klasgenoten projecten doen en leren samenwerken. -
Kansen voor de toekomst
Na je AD kun je werken of verder studeren aan een bachelor.
Studeren in Heerlen
De Facility Management Associate degree bevindt zich op de eerste verdieping in de D vleugel van Nieuw Eyckholt Heerlen. In de D vleugel vind je de docentenkamer, waar je altijd terecht kunt voor vragen. In deze vleugel heb je het grootste deel van de week les. Wanneer je geen les hebt, kun je samen met andere studenten chillen of werken aan je projectopdracht in ons open leercentrum (OLC).

Wij zijn Zuyd. Wij zijn hecht, oprecht en vol vertrouwen

Studieopbouw
Bij Facility Management (Ad) starten we met een brede kennismaking en duiken daarna de diepte in met specialisaties en praktijkopdrachten. Je ziet hoe theorie en praktijk samenkomen. Ook vertellen we over persoonlijke begeleiding.
Je eerste jaar
Elk studiejaar van Ad Facility Management bestaat uit 4 blokken van 10 weken. Elke 10 weken werk je aan een project van een echte opdrachtgever. Wij zorgen dat je de juiste kennis hiervoor hebt. Dat doen we in groepen van 12 studenten of via colleges. Je sluit een blok af met een toets en een eindgesprek. Ook beoordelen we je projectverslagen en opdrachten.
Aan het begin van je opleiding Facility Management Ad heb je 2 introductieweken. Hierin leer je elkaar en de docenten kennen. En natuurlijk het vak Facility Management: wat ga je leren? Ook ontdek je onze manier van lesgeven en het werken in groepjes. We gaan ook survivallen in de Ardennen! Dit is de manier om te werken aan teambuilding, samenwerken en jouw persoonlijke ontwikkeling. Na die 2 dagen kun je meer dan je denkt en weet je hoe je als team sterker wordt.
Daarna volgen 4 blokken. In elk blok staat 1 thema centraal en krijg je een opdracht uit de praktijk. Samen met andere studenten voer je die uit. Daarnaast krijg je: bedrijfseconomie, communicatie, Engels, wet- en regelgeving, Excel, management en organisatie.
Blok 1: adviseren over ruimtegebruik
Het eerste blok van je opleiding Facility Management Ad gaat over hoe je een ruimte inricht, bijvoorbeeld een kantoorpand. Je leert:
- behoeften en wensen van de gebruikers te achterhalen via onderzoek en interviews;
- werkprocessen en activiteiten te analyseren;
- met welke wetten en regels je rekening moet houden;
- een eenvoudige investeringsbegroting te maken.
Verder voer je een project uit. In een kale ruimte willen bijvoorbeeld 3 organisaties zich vestigen: een klein marketingbureau, een ICT-bedrijf en een organisatie die flexplekken verhuurt. Hoe richt je de ruimte in en welke materialen, apparatuur en voorzieningen heb je nodig?
Blok 2: plannen dienstverlening in catering
In dit blok leren we je hoe je eten en drinken voor bedrijven, instellingen of evenementen verzorgt. Je leert:
- eten en drinken afstemmen op de doelgroep, bijvoorbeeld wanneer er cultuurverschillen zijn;
- catering inkopen en toezien op de kwaliteit;
- waar je op moet letten op het gebied van voedselveiligheid;
- een plan van aanpak en een kostprijsberekening maken;
- timemanagement en praktisch leidinggeven;
- modellen bouwen met Excel.
Blok 3: organiseren veiligheid en beveiliging
Brandveiligheid, inbraakbeveiliging en de uitgifte van sleutels. Zomaar wat dingen die komen kijken bij de beveiliging en veiligheid van een gebouw of evenement. In dit blok leren we:
- welke beveiligingsvoorzieningen nodig zijn in een gebouw;
- Een risico-analyse uitvoeren bij een zelf gekozen organisatie;
- de kosten van veiligheid en beveiliging berekenen.
In dit blok voer je weer een project uit. Welke maatregelen en vergunningen heb je bijvoorbeeld nodig om de brandveiligheid van een gebouw te regelen? Wat zijn kwetsbare plekken?
Blok 4: evalueren dienstverlening schoonmaak
Schoonmaak is onderdeel van je Ad Facility Management. Schrik niet, we leren je niet hoe je moet stofzuigen! Maar het is wel goed te weten wat er bij de schoonmaak van een gebouw komt kijken. Hoeveel tijd kost het? Hoe stuur je mensen aan? Ook leer je:
- hoe je de kwaliteit van schoonmaak meet;
- hoe je klanttevredenheid onderzoekt;
- hoe je een financiële planning maakt;
- communiceren. Denk aan rapporteren, formuleren en gesprekstechnieken.
En opnieuw voer je een project uit. Misschien onderzoek je wel hoe tevreden het personeel in een bedrijf is over de schoonmaak. Of je onderzoekt klachten en stelt verbeteringen voor.
Het tweede jaar
Het tweede en laatste jaar van je opleiding Facility Management Ad bestaat uit 4 blokken. In de eerste 2 staat een thema met een praktijkopdracht centraal. We zoomen verder in op: bedrijfseconomie, communicatie, Engels, wet- en regelgeving, Excel, management en organisatie. Blok 3 en 4 staan volledig in het teken van je afstudeerstage.
Blok 1: servicemanagement
In iedere organisatie gaat weleens iets mis. Een kapotte bureaustoel, een knipperende lamp, een haperende wifi-verbinding of een vergeten pasje—het zijn kleine, maar veelvoorkomende uitdagingen. Binnen dit blok maak je kennis met de facilitare servicedesk die zich de hele dag, week bezig houdt om deze klachten, storingen op te lossen of vragen te beantwoorden. We behandelen onder andere:
- klant- en gastgerichtheid, hospitality
- activiteitenplanning
- bezettingsroosters
- analyses van klachten, wensen en storingsregistraties met Excel
Blok 2: accommodatiemanagement
Elektriciteit, de brandblusinstallatie, verwarming, zonnepanelen: het hoort allemaal bij het beheer van een gebouw. In blok 2 kijken we hoe je een gebouw onderhoudt en beheert. Dus gaat het over:
- het dagelijkse beheer van de huisvesting, het gebouw en installaties in een gebouw;
- het beheren van contracten en controleren van de prestaties van leveranciers;
- het maken en bewaken van een onderhoudsplanning;
Blok 3 en 4: Afstuderen met een stage
Stages
Het is zover! De laatste stap voor je diploma is een afstudeerstage van 20 weken. Waar? Dat mag je zelf beslissen. Je mag 1 grote opdracht oppakken of verschillende kleinere opdrachten uitwerken. Als je maar laat zien dat je goed kunt plannen.
Voorbeelden van afstudeeropdrachten:
- In een ziekenhuis kunnen werknemers schone werkkleding ophalen uit een kledingautomaat. De automaat krijgt een update. Aan welke eisen moet het nieuwe programma voldoen? Wat wenst het ziekenhuispersoneel?
- Een excursiebureau wil een vestiging in een nieuwe stad. Maak een plan van aanpak. Wat zijn leuke routes? Welke vervoersmiddelen zijn nodig? Waar kunnen toeristen overnachten?
Na het afronden van jouw Associate degree Facility Management heb je de titel ‘Associate degree’.
Begeleiding
Een van onze persoonlijke studiebegeleiders ondersteunt je tijdens je studie. Samen bespreken jullie de voortgang en de manier waarop je studeert.
Persoonlijk en betrokken
We vinden het belangrijk dat studenten zich goed ontwikkelen. Daarom hebben we bij Zuyd veel aandacht voor jou als persoon en voor je ontwikkeling. Bij Facility Management (Ad) kennen we elkaar bij naam. Heb je vragen of zit je ergens mee? Dan ben je altijd welkom om binnen te lopen bij docenten of je studiebegeleider.
Je propedeusejaar
Je eerste jaar
Elk studiejaar van Ad Facility Management bestaat uit 4 blokken van 10 weken. Elke 10 weken werk je aan een project van een echte opdrachtgever. Wij zorgen dat je de juiste kennis hiervoor hebt. Dat doen we in groepen van 12 studenten of via colleges. Je sluit een blok af met een toets en een eindgesprek. Ook beoordelen we je projectverslagen en opdrachten.
Aan het begin van je opleiding Facility Management Ad heb je 2 introductieweken. Hierin leer je elkaar en de docenten kennen. En natuurlijk het vak Facility Management: wat ga je leren? Ook ontdek je onze manier van lesgeven en het werken in groepjes. We gaan ook survivallen in de Ardennen! Dit is de manier om te werken aan teambuilding, samenwerken en jouw persoonlijke ontwikkeling. Na die 2 dagen kun je meer dan je denkt en weet je hoe je als team sterker wordt.
Daarna volgen 4 blokken. In elk blok staat 1 thema centraal en krijg je een opdracht uit de praktijk. Samen met andere studenten voer je die uit. Daarnaast krijg je: bedrijfseconomie, communicatie, Engels, wet- en regelgeving, Excel, management en organisatie.
Blok 1: adviseren over ruimtegebruik
Het eerste blok van je opleiding Facility Management Ad gaat over hoe je een ruimte inricht, bijvoorbeeld een kantoorpand. Je leert:
- behoeften en wensen van de gebruikers te achterhalen via onderzoek en interviews;
- werkprocessen en activiteiten te analyseren;
- met welke wetten en regels je rekening moet houden;
- een eenvoudige investeringsbegroting te maken.
Verder voer je een project uit. In een kale ruimte willen bijvoorbeeld 3 organisaties zich vestigen: een klein marketingbureau, een ICT-bedrijf en een organisatie die flexplekken verhuurt. Hoe richt je de ruimte in en welke materialen, apparatuur en voorzieningen heb je nodig?
Blok 2: plannen dienstverlening in catering
In dit blok leren we je hoe je eten en drinken voor bedrijven, instellingen of evenementen verzorgt. Je leert:
- eten en drinken afstemmen op de doelgroep, bijvoorbeeld wanneer er cultuurverschillen zijn;
- catering inkopen en toezien op de kwaliteit;
- waar je op moet letten op het gebied van voedselveiligheid;
- een plan van aanpak en een kostprijsberekening maken;
- timemanagement en praktisch leidinggeven;
- modellen bouwen met Excel.
Blok 3: organiseren veiligheid en beveiliging
Brandveiligheid, inbraakbeveiliging en de uitgifte van sleutels. Zomaar wat dingen die komen kijken bij de beveiliging en veiligheid van een gebouw of evenement. In dit blok leren we:
- welke beveiligingsvoorzieningen nodig zijn in een gebouw;
- Een risico-analyse uitvoeren bij een zelf gekozen organisatie;
- de kosten van veiligheid en beveiliging berekenen.
In dit blok voer je weer een project uit. Welke maatregelen en vergunningen heb je bijvoorbeeld nodig om de brandveiligheid van een gebouw te regelen? Wat zijn kwetsbare plekken?
Blok 4: evalueren dienstverlening schoonmaak
Schoonmaak is onderdeel van je Ad Facility Management. Schrik niet, we leren je niet hoe je moet stofzuigen! Maar het is wel goed te weten wat er bij de schoonmaak van een gebouw komt kijken. Hoeveel tijd kost het? Hoe stuur je mensen aan? Ook leer je:
- hoe je de kwaliteit van schoonmaak meet;
- hoe je klanttevredenheid onderzoekt;
- hoe je een financiële planning maakt;
- communiceren. Denk aan rapporteren, formuleren en gesprekstechnieken.
En opnieuw voer je een project uit. Misschien onderzoek je wel hoe tevreden het personeel in een bedrijf is over de schoonmaak. Of je onderzoekt klachten en stelt verbeteringen voor.
Verdieping en praktijk
Het tweede jaar
Het tweede en laatste jaar van je opleiding Facility Management Ad bestaat uit 4 blokken. In de eerste 2 staat een thema met een praktijkopdracht centraal. We zoomen verder in op: bedrijfseconomie, communicatie, Engels, wet- en regelgeving, Excel, management en organisatie. Blok 3 en 4 staan volledig in het teken van je afstudeerstage.
Blok 1: servicemanagement
In iedere organisatie gaat weleens iets mis. Een kapotte bureaustoel, een knipperende lamp, een haperende wifi-verbinding of een vergeten pasje—het zijn kleine, maar veelvoorkomende uitdagingen. Binnen dit blok maak je kennis met de facilitare servicedesk die zich de hele dag, week bezig houdt om deze klachten, storingen op te lossen of vragen te beantwoorden. We behandelen onder andere:
- klant- en gastgerichtheid, hospitality
- activiteitenplanning
- bezettingsroosters
- analyses van klachten, wensen en storingsregistraties met Excel
Blok 2: accommodatiemanagement
Elektriciteit, de brandblusinstallatie, verwarming, zonnepanelen: het hoort allemaal bij het beheer van een gebouw. In blok 2 kijken we hoe je een gebouw onderhoudt en beheert. Dus gaat het over:
- het dagelijkse beheer van de huisvesting, het gebouw en installaties in een gebouw;
- het beheren van contracten en controleren van de prestaties van leveranciers;
- het maken en bewaken van een onderhoudsplanning;
Blok 3 en 4: Afstuderen met een stage
Stages
Stages
Het is zover! De laatste stap voor je diploma is een afstudeerstage van 20 weken. Waar? Dat mag je zelf beslissen. Je mag 1 grote opdracht oppakken of verschillende kleinere opdrachten uitwerken. Als je maar laat zien dat je goed kunt plannen.
Voorbeelden van afstudeeropdrachten:
- In een ziekenhuis kunnen werknemers schone werkkleding ophalen uit een kledingautomaat. De automaat krijgt een update. Aan welke eisen moet het nieuwe programma voldoen? Wat wenst het ziekenhuispersoneel?
- Een excursiebureau wil een vestiging in een nieuwe stad. Maak een plan van aanpak. Wat zijn leuke routes? Welke vervoersmiddelen zijn nodig? Waar kunnen toeristen overnachten?
Na het afronden van jouw Associate degree Facility Management heb je de titel ‘Associate degree’.
Begeleiding
Begeleiding
Een van onze persoonlijke studiebegeleiders ondersteunt je tijdens je studie. Samen bespreken jullie de voortgang en de manier waarop je studeert.
Persoonlijk en betrokken
We vinden het belangrijk dat studenten zich goed ontwikkelen. Daarom hebben we bij Zuyd veel aandacht voor jou als persoon en voor je ontwikkeling. Bij Facility Management (Ad) kennen we elkaar bij naam. Heb je vragen of zit je ergens mee? Dan ben je altijd welkom om binnen te lopen bij docenten of je studiebegeleider.
Kom kennismaken
Wil je weten of Facility Management (Ad) iets voor jou is? Kom kennismaken tijdens een open dag, proefstudeerdag of infosessie. Stel je vragen, praat met studenten en ontdek hoe het echt is om hier te studeren.
Bezoek de open dag
Tijdens de Open Dag krijg je een goed beeld van de Ad opleiding Facility Management. Je ontdekt wat je kunt verwachten en hoe het is om hier te studeren. Wat houdt een open dag in?
- Openingspresentatie: een docent en een student vertellen je alles over de opleiding. Zo krijg je niet alleen de belangrijkste informatie, maar hoor je ook hoe studenten de opleiding ervaren.
- Pop-up markt: in ons open leercentrum staan verschillende informatiestands. Studenten en docenten geven uitleg over het eerste jaar, stages, het vwo-traject, de associate degree en meer.
- Proefles volgen: er zijn proeflessen voor zowel studiekiezers als ouders. Zo ervaar je direct hoe we lesgeven binnen Facility Management.
- Beroepenlokaal: wil je weten welke carrièremogelijkheden deze opleiding biedt? Bezoek het beroepenlokaal en ontdek waar je na je studie aan de slag kunt.

Maak het mee met proefstuderen
Wil jij weten hoe het is om aan de tweejarige opleiding Facility Management Aasociate degree te studeren? Meelopen is dé manier om daarachter te komen. Je kunt lessen volgen en al je vragen stellen aan onze studenten.
Wat ga je doen tijdens de meeloopdag?
- Je volgt een dag lang onderwijs samen met een Facility Management-student.
- Je doet mee aan een onderwijsgroep (OWG).
- Je volgt aanvullende vakken, zoals managementvaardigheden, communicatie of business case thinking (BCT).
Meld je aan en kom erachter of onze Ad Facility Management opleiding bij je past.

Na je studie
Een diploma van Facility Management (Ad) opent deuren. Of je nu aan het werk gaat of doorstudeert, je staat sterker met praktijkervaring én kennis op zak. Lees welke beroepen je kunt uitoefenen, wat je kansen zijn en hoe anderen het aanpakten na hun afstuderen.
Werken naast je studie is goud waard!
Na zijn AD Facility Management deed Tom zijn bachelor en werkte hij bij Schunck in Heerlen. Nu werkt hij er fulltime en regelt alles: van events en catering tot beveiliging en schoonmaak. “Geen dag is hetzelfde, dat maakt het zo leuk!”
Zijn tip: pak een bijbaan in jouw vakgebied. Zo leer je veel, krijg je ervaring én ontdek je waar je energie van krijgt.

Jouw toekomst
Wat kun je worden met Facility Management (Ad)?
Baankansen en salaris
Na het behalen van je Ad diploma in Facility Management aan Zuyd heb je goede vooruitzichten op de arbeidsmarkt. Maar liefst 90% van de afgestudeerden vindt direct een baan met een startsalaris van circa € 2.267,- bruto per maand. Met een diploma in Facility Management kun je bijvoorbeeld aan de slag als coördinator Servicedesk, inkoopadviseur, planner logistiek of facilitair leidinggevende.
Doorstuderen
Smaakt dit naar meer? Studeer dan door! Na je Facility Management Associate degree haal je makkelijk zonder tijdverlies je bachelor. Hoe? Na je afstudeerstage volg je een speciaal programma, waarmee je instroomt in het derde jaar van onze bacheloropleiding Facility Management. Veel studenten ken je waarschijnlijk al, want je volgt in het tweede jaar sommige hoorcolleges met hen. In 4 jaar tijd kun je dus je 2 diploma’s halen: je associate degree én je bachelor Facility Management!
Praktische info
Je denkt erover om Facility Management (Ad) te gaan doen? Dan wil je natuurlijk weten waar je aan toe bent. Hoe meld je je aan, wat zijn de toelatingseisen en hoe zit het met de kosten? We leggen het je duidelijk uit.
Studielast en studieadvies
Op de opleiding Facility Management Ad bootsen we normale werkdagen na. Samen met je projectteam maak je iedere week een planning. Zo weet je precies wat je moet doen. We hebben 4 blokken van 10 weken, waarbij je elk blok in een nieuw groepje aan een project werkt. Zo leer je veel van je medestudenten beter kennen. De toetsing vindt plaats in week 8 en 9 en de herkansingen in week 10.
Je hebt per week ongeveer 12 tot 15 uur les. De rest van de week besteed je aan zelfstudie en het uitwerken van opdrachten met je team. In totaal ben je ongeveer 40 uur per week met je studie Facility Management (Ad) bezig.
Daarnaast heb je gedurende je Facility Management (Ad) studie gesprekken met je studieloopbaanbegeleider en staan er bedrijfsbezoeken en excursies op het programma. Het verschil met de bachelor is dat je bij de Ad-opleiding net iets meer begeleiding hebt en dus meer contacturen op school. Hierdoor ben je meer op school, maar besteed je minder tijd aan zelfstudie buiten school.
Nadat je je hebt aangemeld voor de opleiding, krijg je een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek. Je maakt dan al kennis met medestudenten en docenten en kan vragen stellen over de opleiding. Zo kan je kijken of de opleiding goed bij je past. .
Leerroutes
De Associate degree (Ad) is een landelijk erkende tweejarige hbo-opleiding. Na het afronden van de opleiding ontvang je het diploma Facility Management Associate degree (Ad). Je hebt dan een diploma op hbo-5-niveau, tussen mbo-4 en hbo-bachelorniveau in. Doorstuderen ook mogelijk. In twee jaar kan je ook je bachelor Facility Management halen.
Heb je al enige jaren ervaring binnen de facilitaire branche of een ondersteunende functie in een dienstverleningsomgeving en wil je je verder ontwikkelen in de facilitaire wereld op Hbo-niveau? Dan ben je bij ons ook aan het juiste adres voor de deeltijdopleiding Facility Management.
Meer informatie over de verschillende trajecten? Mail naar facilitymanagement@zuyd.nl.
Inschrijven
Wil je starten met Facility Management (Ad)? Leuk! Sommige opleidingen hebben extra toelatingseisen; controleer dit vooraf. Na je aanmelding nodigen we je uit voor een studiekeuzecheck, zodat jij en wij zeker weten dat de opleiding bij je past. Zo start je goed voorbereid.
Studiekosten
Wat kost studeren? Je betaalt elk jaar collegegeld. In sommige gevallen komen daar extra kosten bij voor bijvoorbeeld studiemateriaal of een excursie. Dat houden we zo overzichtelijk mogelijk. Wil je weten wat dat precies betekent voor jouw situatie? We leggen het je graag uit.
Onderwijs- en examenregeling
In de onderwijs- en examenregeling (OER) staat precies wat je van de opleiding mag verwachten en wat wij van jou verwachten. Denk aan inhoud, toetsing, studievoortgang en rechten. Zo weet je altijd waar je aan toe bent.
Studielast en studieadvies
Studielast en studieadvies
Op de opleiding Facility Management Ad bootsen we normale werkdagen na. Samen met je projectteam maak je iedere week een planning. Zo weet je precies wat je moet doen. We hebben 4 blokken van 10 weken, waarbij je elk blok in een nieuw groepje aan een project werkt. Zo leer je veel van je medestudenten beter kennen. De toetsing vindt plaats in week 8 en 9 en de herkansingen in week 10.
Je hebt per week ongeveer 12 tot 15 uur les. De rest van de week besteed je aan zelfstudie en het uitwerken van opdrachten met je team. In totaal ben je ongeveer 40 uur per week met je studie Facility Management (Ad) bezig.
Daarnaast heb je gedurende je Facility Management (Ad) studie gesprekken met je studieloopbaanbegeleider en staan er bedrijfsbezoeken en excursies op het programma. Het verschil met de bachelor is dat je bij de Ad-opleiding net iets meer begeleiding hebt en dus meer contacturen op school. Hierdoor ben je meer op school, maar besteed je minder tijd aan zelfstudie buiten school.
Nadat je je hebt aangemeld voor de opleiding, krijg je een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek. Je maakt dan al kennis met medestudenten en docenten en kan vragen stellen over de opleiding. Zo kan je kijken of de opleiding goed bij je past. .
Leerroutes
Leerroutes
De Associate degree (Ad) is een landelijk erkende tweejarige hbo-opleiding. Na het afronden van de opleiding ontvang je het diploma Facility Management Associate degree (Ad). Je hebt dan een diploma op hbo-5-niveau, tussen mbo-4 en hbo-bachelorniveau in. Doorstuderen ook mogelijk. In twee jaar kan je ook je bachelor Facility Management halen.
Heb je al enige jaren ervaring binnen de facilitaire branche of een ondersteunende functie in een dienstverleningsomgeving en wil je je verder ontwikkelen in de facilitaire wereld op Hbo-niveau? Dan ben je bij ons ook aan het juiste adres voor de deeltijdopleiding Facility Management.
Meer informatie over de verschillende trajecten? Mail naar facilitymanagement@zuyd.nl.
Inschrijven
Inschrijven
Wil je starten met Facility Management (Ad)? Leuk! Sommige opleidingen hebben extra toelatingseisen; controleer dit vooraf. Na je aanmelding nodigen we je uit voor een studiekeuzecheck, zodat jij en wij zeker weten dat de opleiding bij je past. Zo start je goed voorbereid.
Studiekosten
Studiekosten
Wat kost studeren? Je betaalt elk jaar collegegeld. In sommige gevallen komen daar extra kosten bij voor bijvoorbeeld studiemateriaal of een excursie. Dat houden we zo overzichtelijk mogelijk. Wil je weten wat dat precies betekent voor jouw situatie? We leggen het je graag uit.
Onderwijs- en examenregeling
Onderwijs- en examenregeling
In de onderwijs- en examenregeling (OER) staat precies wat je van de opleiding mag verwachten en wat wij van jou verwachten. Denk aan inhoud, toetsing, studievoortgang en rechten. Zo weet je altijd waar je aan toe bent.
Toelatingseisen
Havo
Alle profielen zijn goed:
- Economie en Maatschappij
- Cultuur en Maatschappij
- Natuur en Gezondheid
- Natuur en Techniek
Vwo
Alle profielen zijn goed:
- Economie en Maatschappij
- Cultuur en Maatschappij
- Natuur en Gezondheid
- Natuur en Techniek
Mbo
Met een mbo-diploma niveau 4 kun je bij ons starten.
21+
Heb je niet het juiste diploma en ben je 21 jaar of ouder? Vraag dan een assesment aan. Deze test bestaat uit een schriftelijke toets en een motivatiegesprek. Onze collega martha.schreuder@zuyd.nl kan je alles vertellen over de test en de kosten.
Bezoek de open dag
Stel al je vragen, proef de sfeer en ervaar hoe het is om hier te studeren. Weet je al wat je wilt of twijfel je nog? Ontdek tijdens de open dag wat écht bij je past.

Kom jij proefstuderen?
Ervaar een opleiding van binnenuit. Tijdens het proefstuderen volg je een programma met andere studiekiezers.

Download de opleidingsbrochure
Alles over de inhoud van de opleiding, toelating, stages en toekomstmogelijkheden overzichtelijk in één document.
